-
Poradnia udziela pomocy nieodpłatnie, a korzystanie z jej usług jest dobrowolne.
-
Terenem działania jest Powiat Wrzesiński obejmujący gminy: Września, Pyzdry, Nekla, Miłosław, Kołaczkowo.
-
Poradnia udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i młodzieży:
-
uczęszczającym do przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania Poradni;
-
dzieciom nieuczęszczającym do przedszkoli oraz młodzieży nieuczęszczających do szkół zamieszkałym na terenie działania Poradni;
-
oraz ich rodzicom/ prawnym opiekunom i nauczycielom.
-
Pełnoletni uczeń lub rodzic ma prawo na każdym etapie zrezygnować z udzielanej pomocy.
-
Pracowników poradni obowiązuje zachowanie tajemnicy zawodowej oraz przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych.
-
Podstawą rozpoczęcia w poradni postępowania w kierunku udzielenia pomocy jest wniosek wypełniony i podpisany przez rodziców/ prawnych opiekunów dziecka lub przez pełnoletniego ucznia.
-
Wzór wniosku dostępny jest w sekretariacie, a także na stronie internetowej poradni (https://ppp-wrzesnia.pl); można go złożyć w formie papierowej, telefonicznie
w sekretariacie Poradni lub za pomocą poczty elektronicznej. -
Sekretariat przyjmuje zgłoszenie telefoniczne, zapisuje dane: imię i nazwisko dziecka ucznia, szkoła, klasa lub miejsce zamieszkania, powód zgłoszenia, numer telefonu kontaktowego.
-
O kolejności przyjęć decyduje data zgłoszenia, wyjątkiem są sytuacje szczególne.
-
Na podstawie zgłoszenia dyrektor PP-P wyznacza termin spotkania o którym zawiadamia się zainteresowanego, informując o konieczności przygotowania niezbędnych dokumentów ( np. książeczka zdrowia, PESEL), ewentualne wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich, opinię wychowawcy, zeszyty i sprawdziany szkolne, wytwory prac dziecka).
-
Dla pełnej rzetelności diagnozy niezbędna jest dobra kondycja psychofizyczna dziecka w trakcie diagnozy (dziecko powinno być zdrowe, zaopatrzone np. w okulary, aparat słuchowy).
-
W przypadku osób pełnoletnich obecność rodziców nie jest konieczna, ale niejednokrotnie wskazana ze względów diagnostycznych.
II. Sytuacje nie zgłoszenia się na wyznaczone spotkanie
-
W przypadku niemożności przybycia na wyznaczony termin rodzic może ubiegać się o zmianę daty wizyty na co najmniej jeden dzień przed wyznaczonym terminem.
-
Termin spotkania które:
-
zostało odwołane przez wnioskodawcę, z podaniem ważnej przyczyny ( np. choroba dziecka)- jest każdorazowo uzgadniany z pracownikiem Poradni i ustalany
w zależności od wcześniej zaplanowanej pracy; -
nie odbyło się z powodu niestawienia się osoby zainteresowanej w Poradni
w wyznaczonym terminie i braku kontaktu z pracownikiem Poradni, zostaje pozostawiony bez rozpoznania; -
zostało odwołane przez Poradnię (z podaniem ważnej przyczyny np. zwolnienie lekarskie, zmiany organizacyjne) jest wyznaczany w pierwszym możliwym, najszybszym terminie.
III. Zasady diagnozowania.
-
Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych, wyjaśnienia mechanizmów funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania problemu.
-
Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
-
wydanie opinii;
-
wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno wychowawczych, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania;
-
objęcie dzieci i młodzieży oraz ich rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
-
wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
-
W zależności od zgłaszanego problemu istnieje możliwość skorzystania z pomocy: psychologa, pedagoga, logopedy, doradcy zawodowego lub innego specjalisty zatrudnionego w poradni oraz z różnych form pomocy bezpośredniej, tj. terapii specjalistycznej (w tym psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej), terapii rodziny, warsztatów, porad, konsultacji, wykładów i prelekcji, mediacji oraz interwencji kryzysowej (rozumianej jako pomoc w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi; interwencja nie obejmuje sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu)
-
Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana także przez wolontariuszy.
IV. Wydawanie opinii po przeprowadzonym procesie diagnozy.
-
Poradnia wydaje opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowywaniem dzieci i młodzieży określonych w przepisach oświatowych oraz sprawach dotyczących młodzieży wynikających z Kodeksu Pracy.
-
Po zakończeniu procesu diagnostycznego rodzic/ prawny opiekun lub pełnoletni uczeń może wnioskować na piśmie o wydanie opinii. Opinie wydawane są w terminie do 30 dni lub w uzasadnionych przypadkach w okresie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku o jej wydanie.
-
Za uzasadnione przypadki uznaje się:
przyczyny losowe (choroba dziecka/ ucznia, choroba pracownika);
konieczność poszerzenia diagnozy specjalistycznej w Poradni;
przyczyny organizacyjne.
-
Osoba, która składa wniosek o wydanie opinii, może dołączyć do niego posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dzieci i młodzieży- także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno- pedagogicznej odpowiednio
w przedszkolu, szkole lub placówce. -
Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek o wydanie opinii (rodzic lub pełnoletni uczeń) powinna, na wniosek Poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii. W przypadku, gdy przedstawienie zaświadczenia lekarskiego, o które wnioskowała Poradnia uniemożliwia wydanie opinii w wyżej wymienionych terminach, wydaje się ją w terminie 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia.
-
W przypadku, gdy niezbędne jest uzyskanie informacji o problemach dydaktycznych
i wychowawczych dziecka lub pełnoletniego ucznia, Poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców, grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno- pedagogicznych, informując o tym fakcie wnioskodawcę. -
Poradnia, na pisemny wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia (złożony w formie papierowej lub elektronicznej) wydaje również informację o wynikach przeprowadzonej diagnozy. Informację wydaje się celem konieczności przedłożenia wyników badań innym specjalistom, lekarzom, do sądu, zespołu ds. orzekania
o niepełnosprawności oraz innych wskazanych przez wnioskodawcę. -
Opinię i/ lub informację o wynikach diagnozy wydaje się wnioskodawcy w jednym egzemplarzu. Dokument należy odebrać w sekretariacie Poradni. Na wniosek rodzica opinia (informacja może być przesłana listem zwykłym
-
Na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, Poradnia może przekazać kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza uczeń/ dziecko.
V. Procedura dotycząca wydania opinii w sprawie specyficznych trudności
w uczeniu się.
-
Opinię w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się Poradnia wydaje uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
-
Opinia ta jest ważna przez cały okres nauki w szkole (podstawowej, gimnazjum
i w szkole ponadgimnazjalnej) i stanowi podstawę do dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do potrzeb i możliwości ucznia oraz dostosowania warunków przeprowadzenia sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego. -
Istnieje możliwość wydania opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się na etapie nauki w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej, na wniosek:
rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia; nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia;
Wniosek, o którym mowa powyżej wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz
z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do Poradni i informuje o tym rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.