Współpraca Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Wrześni
z rodzicami, przedszkolami, szkołami i placówkami
w roku szkolnym 2020/2021
Zasady i zakres udzielania pomocy:
Celem działalności Poradni jest udzielanie dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, uczniom, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
- W przypadku dzieci nie uczęszczających do przedszkola lub szkoły oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
- Poradnia udziela pomocy nieodpłatnie, a korzystanie z jej usług jest dobrowolne.
- Udzielanie pomocy dla dzieci i uczniów odbywa się na pisemny wniosek rodziców.
- Przekazywanie informacji pracownikom przedszkola/szkoły na temat dziecka/ucznia odbywa się za pisemną zgodą rodzica.
Formy udzielanej pomocy:
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 13 lutego 2013 r. poz.199 ze zm.).
Zadanie 1: Diagnozowanie dzieci i młodzieży (§2.1. rozporządzenia).
Prowadzone jest w szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu. Diagnozę przeprowadza specjalista lub zespół specjalistów, w jej przebiegu uczestniczą rodzice oraz szkoła, za ich zgodą. Efektem diagnozowania jest w szczególności:
- wydanie opinii;
- wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
- wydanie informacji o wynikach diagnozy.
Rozmowa pracowników poradni z przedstawicielami szkół/przedszkoli na temat dziecka, któremu udzielono pomocy w poradni może się odbyć po wyrażeniu pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów.
Zadanie 2: Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (§ 2. 2. rozporządzenia):
- Terapia psychologiczna ( problemy emocjonalne, motywacyjne, w relacjach rodzinnych, rówieśniczych, problemy związane z okresem dorastania, z motywacją).
- Terapia pedagogiczna (głęboka dysleksja rozwojowa, trudności w czytaniu i czytaniu ze zrozumieniem, trudności ortograficzne, trudności w uczeniu się matematyki na tle specyficznych trudności w uczeniu się lub/i dyskalkulii).
- Terapia logopedyczna.
- Terapia rodzin w związku z problemami dziecka (dzieci).
- Porady, konsultacje w siedzibie poradni według kolejności zgłoszeń.
- Prowadzenie mediacji, interwencja kryzysowa.
- Grupa edukacyjna dla rodziców dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera.
- Warsztaty: ,, Być mamą” – warsztaty dla mam dzieci w wieku od 3 miesiąca życia do 1 roku życia, „Szkoła dla rodziców” (cykl składa się z dziesięciu półtoragodzinnych spotkań); ,,Pozytywna dyscyplina – warsztat dla rodziców dzieci od 0-6 r.ż.)”.
- Warsztat logopedyczny: ,,Razem z tatą i mamą – zabawy stymulujące rozwój mowy dzieci w wieku od 0-3 r.ż.”.
- Warsztaty umiejętności wychowawczych dla nauczycieli/dla rodziców – cykl składa się z czterech półtoragodzinnych spotkań.
- Grupy wsparcia dla rodziców z podobnymi problemami wychowawczymi, edukacyjnymi czy rozwojowymi.
- Inne formy pomocy grupowej w przypadku powstania takiej potrzeby.
Warsztaty dla nauczycieli i rodziców oraz inne formy pomocy grupowej mogą być realizowane w siedzibie poradni albo w szkole/przedszkolu.
Zadanie 3: Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych (§2.3.rozporządzenia):
Wspieranie nauczycieli dotyczy problemów konkretnego ucznia lub grupy uczniów, których rozwiązanie wymaga wsparcia specjalistów z poradni. Poradnia jest otwarta na udział w planowaniu sposobów rozwiązywania problemów wynikających z diagnozy szkoły w zakresie jej edukacyjnej i wychowawczej funkcji. Działania na terenie placówek oświatowych odbywają się na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki skierowany do dyrektora poradni. W szczególności dotyczy to działań w zakresie:
- Porad, konsultacji udzielanych nauczycielom i wychowawcom na terenie szkół i przedszkoli. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku to proces i warto wspólnie szukać rozwiązań. Sprawy, z którymi nauczyciele mogą zgłaszać się na konsultację, to m.in. bieżące problemy dydaktyczne, wychowawcze, scenariusze lekcji wychowawczych, scenariusze spotkań z rodzicami.
- Działalności informacyjnej dla nauczycieli w zakresie zgłaszanych przez szkołę tematów z obszaru pomocy psychologiczno-pedagogicznej i logopedycznej, wynikających ze zdiagnozowanych potrzeb szkół, przedszkoli oraz placówek (np. prelekcje dla rady pedagogicznej).
- Prowadzenia mediacji, interwencji kryzysowej dotyczącej problemów dydaktycznych czy wychowawczych – zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami przedszkoli, szkół i placówek.
- Działalności wychowawczo-profilaktycznej: zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami przedszkoli, szkół i placówek. Propozycji przygotowania wychowawców do poprowadzenia profilaktycznej wywiadówki.
Warsztaty profilaktyczne : ,,Nie prze-graj, rozwijające umiejętności rozpoznawania zagrożeń, podejmowania stosownych działań”.
- Doradztwa zawodowego: formy wsparcia poradnianego doradcy zawodowego są indywidualnie ustalane z zainteresowaną szkołą po przeanalizowaniu jej potrzeb w tym zakresie. Formy wsparcia: warsztaty dla uczniów, rodziców i nauczycieli, konsultacje indywidualne i grupowe, diagnozy, inne w zależności od potrzeb szkoły.
- Współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – na wniosek szkoły.
- Prowadzenia przesiewowych badań logopedycznych (w przypadku, gdy placówka nie zatrudnia logopedy bądź nauczyciela realizującego zadania logopedy), słuchu i wyższych funkcji słuchowych oraz wzrokowych.
- Prowadzenia innych badań przesiewowych, wynikających z potrzeb szkoły czy przedszkola, w szczególności:
- konsultacje dotyczące diagnozy przesiewowej ryzyka dysleksji i interpretowania jej wyników – mgr Lidia Studzińska,
- konsultacje dotyczące badań przesiewowych umiejętności matematycznych – mgr Maria Magdalena Pawłowska,
- konsultacje i badania przesiewowe dzieci/uczniów zdolnych – mgr Karolina Zielińska.
- Konsultacje, logopedyczne badania przesiewowe –mgr Daria Stawicka, mgr Maria Radziejewska
Zapraszamy specjalistów do udziału w:
- Sieciach współpracy i samokształcenia dla psychologów i pedagogów oraz nauczycieli. Koordynatorzy sieci:
- Przedszkola: mgr Agnieszka Marciniak, mgr Daria Stawicka, mgr Aleksandra Samelak.
- Szkoły podstawowe: mgr Bożena Gawrych, mgr Maria Magdalena Pawłowska, mgr Marta Pietrowicz.
- Szkoły ponadpodstawowe: mgr Ewa Chmielewska, mgr Karolina Zielińska, mgr Dawid Parus.
- Zespole samokształceniowym logopedów: mgr Daria Stawicka, mgr Maria Radziejewska
- Zespole samokształceniowym tyflopedagogów, nauczycieli zainteresowanych problematyką pracy z uczniem z trudnościami wzrokowymi.
Jesteśmy otwarci na zorganizowanie innych sieci współpracy i samokształcenia.
Zadanie 4: Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (§ 2. 4. rozporządzenia).
- rozmowa diagnostyczna z dyrektorem szkoły/przedszkola;
- warsztat diagnostyczny z Radą Pedagogiczną szkoły/przedszkola, którego celem jest sformułowanie potrzeb placówki oraz celów rozwojowych;
- ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły;
- zaplanowanie form wspomagania i ich realizację w zakresie kompetencji merytorycznych Poradni;
- wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Bieżące informacje dotyczące terminów spotkań grup wsparcia, zespołu samokształceniowego logopedów, sieci samokształceniowych jest zamieszczony na stronie poradni w zakładce aktualności: www.ppp-wrzesnia.pl